Tips til troværdighed

Virksomhedsoplysninger: Kontaktoplysninger skal være synlige over for kunden, så denne ikke bliver mistroisk. Hjemmesiden skal have oplysningerne vist i footeren og en landingsside for ”kontakt”. Virksomhedens navn, adressen, e-mail, tlf. nummer og CVR nr. skal være synlige på siden.

Om os: Denne landingsside er essentiel i kommunikation jf. virksomhedens digitale fodspor, da man her kan læse om alt, hvad virksomheden har at sige om sig selv. Det skaber en troværdighed blandt kunderne, når virksomheden kan kommunikere personligt ud til kunden.

E-mærket: Et af det mest velkendte troværdighedssymboler, som e-handelsvirksomheder anvender er e-mærket. Forbrugere er indforstået med den sikkerhed, der er ved at handle med en virksomhed, der har det blå emblem kodet ind på deres hjemmeside.

Kundeanmeldelsesplatforme: Kunder tjekker virksomheden online omdømme, inden denne tager en beslutning. Flere virksomheder indsætter en kode på siden, så besøgende kan se kundeanmeldelser på bl.a. Trustpilot og Google my business.

Udtalelser: Det kan være fra eksisterende kunder og fra samarbejdspartnere, men også hvis virksomheden er blevet positivt omtalt i pressen.

Branchespecifikke certifikater eller garantiordninger: Hvis virksomheden beskæftiger sig med konstruktioner og bygninger, så er et troværdighedssymbol medlemskab af ”byg garanti”.

Persondata – og cookie-politik: Virksomheder behandler persondata, hvorfor kunden skal være oplyst om, hvilke typer af persondata, som behandles og formålet med det. Det er et lovkrav, at kunden er oplyst om det. Virksomheden skal kommunikere formålet med anvendelse af cookies på siden, som kunden aktivt skal acceptere, når denne besøger siden.

Handelsbetingelser: Hjemmesiden skal have handelsbetingelser rent juridisk, da forbrugeren skal være beskyttet. Denne side skal bl.a. indeholde kommunikation om, hvordan kunden kan fortryde et køb, hvordan denne kan klage, betalingsmuligheder, levering mm. Hvis det er en handel mellem to virksomheder, så er det op til en selv, om kunden skal have mulighed for at fortryde købet.