Detailhandlen

Kommunikationen hos detailvirksomhederne har udviklet sig i forbindelse med forbrugernes adfærd. Forbrugerens adfærd har i nyere tid medført, at detailvirksomheder skal befinde sig på sociale medier, når de skal kommunikere overfor kunden.

Derudover har flere detailvirksomheder gjort det muligt overfor kunden at bestille produkter online, hvor deres personale plukker og pakker indkøbslisten. Det er ofte kendetegnet ved, at detailhandlen tilføjer et ”to go” efter virksomhedens titel. Det sparer kunden for tid, og denne er vant til at handle online, hvorfor hjemmesiderne er en sammensætning af webshop og en infobaseret side.

Det gør ikke kommunikationen mindre vigtig, da handel online er forbundet med tillid til brandet. Detailvirksomhederne indordner sig efter forbrugerens præmisser, men undlader ikke den klassiske kommunikation, som de har ført hidtil. Tilbudsaviser udarbejdes stadig som et håndgribeligt produkt til kommunikationsformidling, og de ugentlige tilbudsaviser findes i dag også som onlineversioner. Begge typer er gode til kommunikation overfor kunden, men det er en smagssag hos den enkelte forbruger.

De sociale mediers indpas har betydning for detailvirksomhedernes online synlighed, da de hurtigt skal formidle kommunikationen gennem flere platforme og oftest flere gange på en dag. Det kræver, at der specifikt er udpeget en medarbejder til tekstforfatning, og denne skal have sprogkundskaber, så denne kan kommunikere korrekt til virksomhedens målgruppe.

Synlighed for en detailvirksomhed kan være en svær opgave, hvis det er generiske produkter, som flere af konkurrenterne også har. Producenten sælger til flere detailvirksomheder, hvorfor optimering af unikke tekster er et must. Forbrugerens søgeadfærd skal betragtes, og unikt indhold skal kommunikeres gennem relevante tekster og produktbeskrivelser.

Flere af mastodonterne inden for detailhandlen anvender også betalte løsninger til kommunikation i form af online annoncering på Google og Facebook. Derudover er en trend inden for området ”ja tak”-tilbud, hvor forbrugerne aktivt skal interagere med et opslag for at gøre krav på et tilbud, hvor der er et begrænset antal.