E-handel

Når e-handelsvirksomheder skal arbejde med kommunikation, så er det to hovedkategorier, de skal være opmærksomme på. Den første form for kommunikation vedrører ”Effektiv kommunikation før salg”, og den anden form vedrører ”Effektiv kommunikation efter salg”.

Effektiv kommunikation før- og efter salget

Når der arbejdes på kommunikation med en e-handelsvirksomhed, så er det vigtigt at huske på, at troværdighed til brandet er altafgørende. Det er et spørgsmål om tillid, da kunden betaler for en vare, som denne reelt set skal vente på at modtage. Det er derfor vigtigt at kommunikationen omfatter troværdighedsaspekter, så kunden føler sig tryg ved handlen. Det har førhen været en udfordring, da e-handel i sin tid var nyt, men i dag har virksomheder tillidsskabende elementer formidlet i deres kommunikation på hjemmesiden og gennem aktivitet på sociale medier.

Kunden skal kunne finde oplysninger, som denne søger på hjemmesiden. Kommunikationsformer, som er gængse for gode e-handelsvirksomheder, skal indgå på hjemmesiden. Det er aspekter som er vigtige for kunden inden købet, således at denne er tryg. Tryghedsskabende kommunikation kan formidles med kontaktoplysninger, kundeanmeldelser, troværdighedssymboler og synlighed på Google. Synlighed er vigtig, da forbrugere, som har en forespørgsel på et produkt, finder det mere troværdigt, hvis virksomheden kan findes på første side af Google.

E-handelsvirksomhedens kommunikation kan også foregå på de sociale medier, som er en klar anbefaling, da det åbner op for flere potentielle kunder, når kommunikationen formidles med bl.a. Facebook Ads og organiske opslag på virksomhedens Facebook-side.

Det samme gør sig gældende for virksomhedsprofiler på øvrige medier, men det er vigtigt at vurdere, hvor målgruppen befinder sig, således at det giver mening at befinde sig på bestemte sociale platforme. Typisk vil e-handelsvirksomheder alt efter type anvende Facebook og Instagram, men hvis kunderne er mere ”professionelle”, så anvendes platforme som LinkedIn.

Ligeledes er det vigtigt, at kunder efter salget også kan imødekommes med kommunikation. Nogle kunder kan fortryde købet, hvorfor hjemmesiden skal indeholde oplysninger, som denne kan anvende til returnering af produkter. Derudover er det vigtigt at holde eksisterende kunder aktive, hvorfor der skal skabes incitament til tilmelding af nyhedsbrevet, så kommunikationen efter salget kan målrettes gennem e-mailmarkedsføring.

Re-marketing er en kommunikationsform overfor kunder, der har besøgt din hjemmeside og dermed vist interesse for virksomheden. Dennes besøg har ikke udmundet sig i en endelig konvertering, hvorfor vedkommendes interesse skal opretholdes med genkaldelse og visning af annoncer, så virksomheden bliver i kundens bevidsthed.